Alhed Larsen

f. Heden Sogn 1872, d. Odense 1927

Fynbomaler og Møllebakkens samlende midtpunkt

Det var i slutningen af 1800-tallet reglen, snarere end undtagelsen, at en maler dannede par med en anden maler. Den kvindelige kunstner var den kreative amatør, der i hjemmets arne og med hjertet på rette sted, stod ved sin professionelle ægtefælles side. Fra 1885 tegnede og malede Alhed under vejledning af Fritz Syberg, siden sluttede hendes senere ægtefælle Johannes Larsen og Peter Hansen sig til. Peter Hansens søstre Anna Syberg og Marie Schou blev hendes veninder for livet, ligesom Johannes Larsens søster, Christine Swane. For hele denne kreds af ”Fynbomalere” skulle Alhed Larsen blive et samlende midtpunkt.

Kerteminde, Møllebakken og Fynbomalerne
I årene 1890-93 arbejdede hun på Den Kgl. Porcelainsfabrik. En brudt forlovelse i et forhold der trak ud, førte til et helbredsmæssigt nedbrud og en længere rejse til Italien. Hjemme igen blev hendes venskab med Johannes Larsen senere til forlovelse og ægteskab. 1902 flyttede familien ind i deres nybyggede villa på Møllebakken i Kerteminde. I 1917 opførtes her en atelierbygning med en vinterhave udsmykket med både grottevæg af koraller og springvand. Kunstnerhjemmet i Kerteminde er berømmet for det fine og specielle haveanlæg, som ægteparret Larsen skabte sammen. Det blev et yndet motiv i Alhed Larsens værk, skønt hendes kunstneriske produktion ikke er omfattende.

Alhed Larsens blomster, opstillinger og pasteller
Alhed Larsen arbejdede primært med motiver som blomster, opstillinger, interiører og vinduesudsigter. Motiver, der kunne kombineres med hendes øvrige funktioner i hjemmet. Hun eksperimenterede med lys og farvers påvirkning. Som udgangspunkt malede hun naturalistisk. Omkring 1920 malede hun ofte i pastel med intenst glødende blomsterfarver, en teknik hun var ene om blandt Fynbomalerne. En række arbejder i olie fra foråret 1927 viser, at Alhed kort før sin død - af australsk sovesyge - stilmæssigt var på vej mod en fornyelse, hvor blomstermotivet blev underordnet interiøret. Som en central figur på Møllebakken spillede Alhed Larsen en vigtig rolle i landets toneangivende debatkredse i århundredets første årtier.